Monday, March 16, 2009

AJK program 'diprogramkan'..


Salam to all...

Baru2 ni aku terima panggilan dari seorang saudari ni untuk membantu gerak kerja program...kerja ni aku jarang la aku lakukan sebab aku x biasa la wat mende ni..tapi demi perjuangan aku pon terima la tugas tersebut..tapi dengan sedikit penambahan..aku pon ajak la seorang sahabt ni turut serta tolong sekali...

Kerja yang aku kena buat ini adalah membawa peserta ke tempat program...Nak dijadikan cerita, sewaktu kami dalam perjalanan untuk mengambil peserta, tiba2 satu kereta memecut laju memotong kenderaan kami sambil memberi isyarat kepada kami supaya berhenti.."alamak, apesal plak mamat ni"..aku bermonolog sendirian...sebenarnya bukan siapa tapi seorang lagi sahabat yang juga ditugaskan untuk menjemput peserta..

Sesudah berhenti ditepi jalan, sahabt ni terus memberitahu kami sesuatu..."kita ada masalah ni"...katanya agak cemas..."awat?"..aku bertanya pantas..."macam ni, tadi Noni call ana n dia kata ada peserta yang tersekat dirumahnya, adik2 tu dari segamat n kebetulan dia terserempak dengan abang dan ibu salah seorang daripada adik2 tu.., then mereka pon dibawa pulang ke rumah makcik tu yang tidak jauh dari tempat tu..".."ah..sudah"...mengeluhku sedikit cuak...

Pada ketika itu, Noni pun mengharapkan kami supaya dapat berjumpa keluarga tersebut dan memberi penjelasan serta membawa peserta ke tempat program kerana program akan bermula sebentar lagi..kalau kami tidak ke rumahnya,ibunya akan membuat laporan...so, sahabat aku pon menoleh ke mukaku dan bertanya, "macam mane, nta bleh pusing2 x?"..."bleh2"...ntah kenapa aku pon jawab dengan yakinnya..

Sebelum tiba kerumah makcik berkenaan, kami sempat solat maghrib di surau berdekatan rumah tersebut. Selesai solat, dugaan ketiga plak datang..eh apsal ketiga plak? lupa cerita tadi, dugaan pertama adalah enjin kerata x idop di petronas, so terpaksa tolak Unser yang gedabak tu berdua..dugaan yang kedua plak tu adalah semasa mendapat berita tentang 'terkantoinya adik2 tersebut'...So dugaan ketiga ni pon enjin kereta x idop, abis kami dikerumun 2 3 orang pak cik bertanya berbagai-bagai soalan....nak dipendekkan cerita, enjin kreta pon idop dan kami bergerak ke rumah makcik tersebut...

Sesampainya kami di rumah tersebut yang berhadapan Balai raya Umno, maka bermulalah episod berbalas hujah dengan makcik berkenaan...terbelit-belit gak lidah aku nak memutar ayat, nasib baik dua orang sahabt ni pandai berhujah..."macam ni makcik, kita buat program ni supaya kita dapat membentuk adik2 ni n mengikat mereka supaya tidak terlepas ke arah yang tidak baik....bla...bla...bla.." ujar zaim, sahabt aku..

"Makcik minta maafla, makcik memang macam ni dan kalau bleh makcik nak awak ni sebagai penggerak program kena buat 'hitam putih' dan beritahu makcik secara detail tntang program ni, kalau tidak makcik takkan benarka anak makcik ni join lagi proram ni.."..tegas makcik tersebut. Puas juga kami dibrainwash dan hampir satu jam di sana, hidangan pun dah licin, maka kami pun dilepaskan bergerak ke tempat program n Alhamdulillah adik tu pon dapat keizinan ibunya untuk untuk turut sama berprogram...

k cukuplah setakat ni, nak tulis panjang2 malas plak..sebenarnya ni bleh jadi pengalaman yg menarik la untuk aku n dua orang sahabt tu dan juga adik2 tu...maaf la kalau korang x faham cerita ni sebab pengalaman ni agak sukar untu aku convert ke dalam bentuk tulisan..haha..

eh aku nak tambah sikit lagi..

setelah selesai masalah dan kami on d way ke tempat program, aku pun terima satu sms dari Noni, "macam mane adik2?"..aku pon reply dengan bergayanya..."Setel, kami on d way ke tempat program"....dalam kereta plak, "bang, terima kasih ye tolong saya, saya x pandai nak pusing2"..."k takpe, Alhamdulillah"..balas aku sedikit tersenyum menoleh adik2 di sit belakang.

Alhamdulillah, semoga Allah redhoi usaha sekecil ini...

1 comment:

Taufik said...

salam syeikh.. sry tak perasan enta post cerita ni... menarik2.. apepun moga menjadi pengalaman berguna dalam kita meneruskan perjuangan ini.. teruskan usaha. Takbir..