Wednesday, December 31, 2008

MALAM INTIFADHAH PALESTIN 2009 & Kutipan Dana 1 Juta Untuk Gaza



MALAM INTIFADHAH PALESTIN 2009
& Kutipan Dana 1 Juta Untuk Gaza

Ketahuilah betapa kejamnya keganasan kemanusian yang dilakukan oleh Zionist Isreal di Palestine sekarang ini...
Bangunlah bersama solidariti menuntut keamanan & keadilan di bumi anbiya' tercinta itu.

"Al-Quds Kami Bangun BersamaMu... !"

Tarikh ; Jumaat - 2 Januari 2009 / 5 Muharram 1430H
Masa ; 8.00 malam
Tempat ; Dataran Kemerdekaan Shah Alam (Belakang Hotel BlueWave)



Pemidato Khas Isu Intifadhah
(1) YB Tuan Haji Khalid Abd Samad (PAS)
(2) Dr Hafidzi Mohd Nor (Palastine Center of Excellence - PACE)
Moderator Ceramah ; Dr Azhar Yaakob Anjuran bersama MuslimCare dengan kerjasama JAIS
& MBSA


Persembahan Khas Nasyid Intifadhah oleh Muadz & Fazs
"...turunlah beramai seluruh rakyat yang cintakan kedamaian & keadilan..."

Khutbah Khas Palestin akan berkumandang di seluruh Masjid di Negeri Selangor pada hari tersebut


-mohon sebaran semaksimum -

Demonstrasi Bantah Israel!!! : 2 Jan, Masjid Sultan Abu Bakar, JB

Monday, December 29, 2008

Bastard Bastard! Bastard Yahudi!


Assalaamualaikum w.b.t

Sesungguhnya Yahudi itu tidak kan berhenti memerangi Islam sehingga Islam tunduk padanya. Serangan tentera Israel di Semenanjung Gaza yang terbaru ini benar-benar menunjukkan kezaliman dan keangkuhan mereka. Dalam siri-siri serangan tersebut lebih kurang 400 penduduk Gaza yang terdiri daripada kanak-kanak, kaum wanita dan juga warga emas telah terbunuh,manakala lebih 2000 orang telah cedera, begitulah apa yang dilaporkan pasukan perubatan Gaza.

Sedar dan bangkitlah kaum muslimin, yang terbunuh itu saudara kita, sahabat-sahabat kita, adik-beradik kita. Sebagai umat islam di Malaysia, mungkin kita tidak membantu secara terus, tapi marilah kita membantu mereka dengan menggunakan senjata yang terkuat umat Islam...Doa. Marilah kita sama-sama mendoakan keselamatan saudara kita di sana dan juga kekuatan untuk para Muajahideen di sana. Doakan juga semoga Allah memberi kelemahan dan kegentaran kepada tentera Yahudi laknatullah...sasarkanlah peluru mereka daripada terkena kaum muslimin..




Bagi pimpinan-pimpinan parti politik, NGO, Mahasiswa dan badan-badan berkuasa yang lain, lancarkanlah Demonstrasi dan juga perhimpunan bagi mengutuk dan membantah serangan yang tidak berperi kemanusiaan itu. Desaklah Kedutaan US supaya bertindak memberhentikan serangan yang dilakukan oleh sekutu Anjing dan Babi itu..Semoga dengan Demonstrasi itu, ia dapat mendedahkan kepada masyarakat Malaysia dengan kezaliman israel terhadap umat islam di Pelestin dan juga semoga ia akan menimbulkan rasa kesedaran untuk mempertahankan Islam dan umatnya walau di mana jua sekalipun.



Bangkitlah Umat Islam...!!!

Wednesday, December 17, 2008

RM27,545.80 sehari untuk istana PM dan TPM



KUALA LUMPUR, 17 Dis: Dewan Rakyat diberitahu, Kerajaan Malaysia menyewa kediaman Perdana Menteri, Sri Perdana sebanyak RM4.15 juta setahun atau RM345, 833.33 sebulan dari Putrajaya Holding.

Untuk menyelenggarakannya pula, kerajaan menanggung RM1.89 juta setahun atau RM158,051.40 sebulan.

Kediaman Timbalan Perdana Menteri pula yang bernama Seri Satria, kerajaan menyewa sebanyak RM2.74 juta setahun atau RM228,333.33 sebulan manakala penyelenggaraannya adalah RM94,156 sebulan.

Ini bermakna, kerajaan menanggung RM27,545 sehari untuk membayar sewa dan menyelenggarakan kedua-dua istana pemimpin negara ini.

"Inilah bangunan yang Almarhum Datuk Fadzil Nor dulu cadang untuk dilelongkan jika BA (ketika itu) berkuasa. Saya tidak tahu tentang anda tetapi saya sendiri tidak terbayang begitu banyaknya wang yang dibelanjakan untuk menampung PM dan TPM kita sekeluarga," tulis Roslan Shahir, Setiausaha Akhbar Presiden PAS dalam blognya.

Sewa sehari Seri Perdana bersamaan RM11,527.77 sehari, sedangkan gaji pokok permulaan seorang guru dengan diploma hanyalah RM1,405.71.

Dengan RM1,405.71 inilah guru tadi menampung keluarga dan kehidupan hariannya sedangkan kita membayar RM11, 527.77 sehari buat PM kita!

Malah menurut jadual tangga gaji baru seorang Ketua Polis Negara pun dibayar lebih murah (perbandingan gaji pokok permulaan) dari kita menyewakan Seri perdana untuk Perdana Menteri kita.

Gaji pokok permulaan KPN adalah RM9, 615.98 (menurut Pekeliling Perkhidmatan Bil. 8 tahun 2007) sebulan.

"Jadi apa nak kita lakukan?" tanya Roslan.

Dalam pada itu, tulisnya, rakyat diseru berjimat cermat. Tahun depan mungkin keadaan ekonomi semakin gawat, syarikat-syarikat gergasi dunia sudah mula memberhentikan para pekerjanya.

"Dan kita dalam susah-susah memuntahkan dari isi perut hampir RM10 juta setahun bagi menempatkan tak sampai 10 orang di dua istana kerana mereka adalah PM dan TPM kita," tulis beliau.

sumber : Siasah Daily

Kasut Terbang Untuk Bush



Baru-baru ini dunia dikejutkan dengan lontaran kasut terbang dari seorang wartawan warga arab tepat ke muka Presiden US, G.W Bush. Peristiwa itu berlaku tatkala Bush sedang berucap di sidang media di Baghdad beberapa hari yang lepas.

Walaupun kedua-dua lontaran lelaki itu sempat dielak Bush, ianya menunjukkan rasa kebencian yang meluap-luap orang Arab terhadap presiden US itu. Lontaran yang diiringi laungan 'Anjing" jelas menjatuhkan dan memalukan Bush yang sebenarnya mengangankan puji-pujian dari bonekanya di tanah Arab di saat akhir pemerintahan diktatornya.



Ternyata kenyataan Bush yang menafikan tindakan lelaki tersebut tidak mendapat sokongan rakyat Arab adalah meleset kerana beribu-ribu rakyat telah berhimpun sebagai tanda memberi sokongan padu atas tindakan wira yang melontar kasut tersebut.

Diharap peristiwa ini memberi pengajaran dan kesedaran kepada para pemimpin negara yang angkuh dan menyalahgunakan kuasa supaya menjalankan tanggungjawab dengan jujur dan sejajar dengan mandat yang telah diberi rakyat.

Tambahan : Pada pendapat anda, kalau peristiwa ini terjadi di Malaysia, adakah sasaran itu sempat mengelak ataupun tidak?

Bagi saya, sama ada lontaran itu mengenai sasaran ataupun tidak bukan menjadi persoalannya, tapi saya nak lihat siapakah yang akan melontarnya...

Tuesday, December 16, 2008

mana ada gam..??



ulasan :

Berita ini hanya ingin menjelaskan tentang satu perkara.

"mana ada saya gam dia.."..saya faham dia ni anak seni dan berlakon merupakan periuk nasinya..dia boleh terus berlakon.."

- mana ada gam..tipu lah..tu kat tangan tu apa??...sampai melekat tangannya tu..bukan gam punya pasal ke..?

brapa kali nak cakap laki n pompuan yang bukan muhrim x usah nak pegang2..takkan itu pon x paham..

Sumber : Agenda Daily

Percutian suatu muhasabah

salam to all...

Alhamdulillah 2 projek yang dirancang dapat gak aku settlekan..kedua-duanya berkaitan dengan mentarbiyyah adik-adik se-johor..

Sebenarnya kedua-dua perkara ini berjalan serentak dan lari sedikit dari apa yang dirancang...sememangnya kita merancang dan Dia juga merancang..maka Dialah sebaik-baik perancang..Syukur dengan izinNya dapat juga aku involved dalam kedua2 program...

Pada mulanya pening gak kepala macam mana nak setting supaya aku bleh brada dalam kedua-duanya..rupanya benda macam ni x perlu nak fikir sangat...bertindak je terus...masa dah suntuk, kalau nak pikir2 lagi...satu ape pon x jalan..




Namun dalam proses mentarbiyyah orang lain, ia sebenarnya memuhasabah diri sendiri..sejauh manakah aku ni nak berjuang..??..banyak beralasan..malas..BODOH tul..

Semoga adik2 yang ditarbiyyah terus subur mekar umpama bunga-bunga di taman..Amiin.


Aku dan adik-adik...heh3x..

Thursday, November 13, 2008

Sekitar keputusan UPSR...



"hahaha..padan muka ko x dapat 5A..hhaaa...tu la..aku suruh ko blaja Bahasa Inggeris ko x nak.." Begitu la kes-kes buli rakan sebaya semakin menular di kalangan pelajar sekolah..





"ye ye...dapat duit...x sia-sia aku blaja selama 6 tahun ini..akhirnya aku dapat juga RM 10 untuk satu A setiap subjek..ye ye.." terima kasih semua..

Wednesday, November 12, 2008

Najip beli lauk di pasar.



sharir : jip, nak masak ape tengah hari ni?

jip : ko x nampak ke aku pegang lobak ni? kite masak sayur lobak nak?

Sharir : eh tu bukan lobak jip, sayur kangkung tu...ape la ko ni..

jip : ye ke? aaah..kite gi makan kedai je la..aku beli pun sape yang nak masak?

sharir : laa..habis tu ko ajak aku gi pasar ni wat pe?

jip : saje je..hehehe..

Dato NC bertandang ke rumah..


Salam Optimis..

Malam semalam rumah sewa yang aku n da geng dok nginap telah dikunjungi Dato NC, pegawai HEP dan juga pegawai pejabat pelajar tanpa asrama.

Dato NC yang baru ditugaskan untuk berkhidmat di UTHM telah menunjukkan sifat peramah dan penyayang dengan kunjungan beliau ke rumah kami yang tidak seberapa indah ini.Namun kami tidak sempat bergambar kenangan kerana masih lagi dalam keadaan terkesima dengan kunjungan 'orang besar'UTHM ini.

Secara kebetulannya, rumah sewa aku tu berdekatan dengan rumah sanak saudara beliau.Memandangkan beliau juga berasal dari bandaraya Parit Raja ini, sempat juga beliau bercerita tentang isu2 yang aku pon x pernah dengar..

Memandangkan kunjungan beliau adalah secara mengejut dan sebentar sahaja, kami pun tiada kesempatan untuk prepare teh tarik dan sebagainya..'xpe la, lain kali kami jemput beliau dan sediakan hidangan yang beliau belum jumpa semasa berkhidmat di Sabah dulu..'.."di Sabah lain..di Johor lain.."..hahaha..

K, Adios.

Tuesday, November 11, 2008

Ini Sudah BIADAB!!!



Salam, disini saya dapat melihat kebiadaban segelintir golongan yang cube mempertikaikan hukum-hukum islam dan bagi saya dan juga seluruh umat islam tindakan ini sudah melampaui batas. Mengapa mereka sudah berani membuat tindakan seperti ini? adakah umat islam terlalu berdiam diri dan tiada sensitiviti terhadap kesucian islam?

Isu ini adalah rentetan daripada fatwa daripada Majlis Fatwa Ulama kebangsaan mengenai budaya 'pengkid' ataupun 'tomboy' dan juga 'lesbian'. Saya yakin fatwa ini adalah bertujuan mengelakkan remaja perempuan islam daripada terjebak dengan budaya yang haram di sisi Islam ini.

Tapi mengapa pula mereka yang bukan Islam sibuk mempertikaikan fatwa tersebut. Ini adalah undang-undang Islam yang wajib dituruti oleh orang islam, mengapa mereka boleh mempertikaikannya dengan alasan hak orang perempuan dikongkong! Kamu yang bukan Islam nak ikut budaya tu, ikut la, tapi jangan pula ingin mengheret umat islam ke kancah mengarut seperti ini.

"Stupid Fatwa Everywhere"..inilah salah satu laungan biadab golongan mereka. Bercakap seperti golongan yang perjuangkan kebebasan sedangkan apa yang mereka buat ini mencabar undang2 islam dan kesabaran umat islam.

Apa yang dapat tahu, salah seorang daripada mereka adalah student dari Universiti Malaya...

Monday, November 10, 2008

Hiburan punya pasal..


ni la jadinya kalau kepala otak dah mengarut..banyak lagi cara nak beriadah..ada ke dijadikan tarian yang macam orang kena sawan dikatakan sihat dan sesuai dijadikan senaman untuk kecergasan dan stamina. Aku pernah tengok tarian ni di BP, majoriti budak2 melayu yang menari, lingkungan umur budak sekolah lagi..aku tengok pon seram..dengar dia punya muzik pun dah bergegar jantung aku..

Tengok, last sekali tarian ni dijadikan ruang untuk membuat maksiat seperti menogak arak, gaduh dan pergaulan bebas...yang buat tu memang majoriti remaja islam yang muda2 lagi..

Tarian shuffle ni berasal dari Ireland, lebih pada penggunaan kaki..haha baik korang berjoging sambil dengar mp3 daripada berjoget tak tentu pasal..

sumber : hmetro

Pengebom Bali jalani hukuman



Akhirnya hukuman ke atas mereka telah dijalankan. Mungkin ramai yang tidak bersetuju dengan tindakan mereka. Namun pandangan dan naluri kecil hati saya tetap mengatakan mereka malakukan tindakan atas niat kerana islam. Saya berpandangan tindakan mengebom disko yang sarat dengan maksiat adalah untuk membersihkan kawasan islam itu dari sarang maksiat dan tujuan ingin menakutkan orang islam yang sentiasa meneruskan maksiat mereka di disko atau sarang maksiat yang lain supaya kembali bertaubat dengan segera. Secara logiknya, 'membuat sesuatu dengan tujuan untuk menakutkan orang ramai daripada melakukan dosa adalah dengan menunjukkan sesuatu yang menakutkan'.

Saya yakin kewujudan sarang-sarang maksiat seperti itu adalah agenda yahudi dan nasrani untuk menyesatkan umat islam. Pengunjung disko di Bali itu memang dikunjungi oleh orang islam dan juga bukan islam. Maka terbuktilah yang agenda Yahudi telah berjaya merosakkan umat islam dengan hiburan yang melampau.

Selain itu, kehadiran Burung Belibis yang diwar-warkan di sekitar tempat hukuman seperti menunjukkan yang kematian mereka adalah Syahid dan diredhai Allah taala. Walaupun hanya Allah sahaja yang tahu mengenai syahid ataupun tidak, tetapi tanda2 awal mungkin Allah tunjukkan semasa di dunia lagi. Dengan kunjungan dari jemaah islam yang ramai semasa pengusungan jenazah mereka juga mengukuhkan lagi yang kematian ini adalah kematian yang 'suci' ataupun syahid.

Sumber dari TKO mengatakan;
(Kira-kira satu jam sebelum kedatangan jenazah Amrozi dan Muklas, warga yang mendapati kawasan sekitar rumah Hj. Tariyem, dikejutkan dengan kedatangan tiga burung belibis yang melayang-layang di udara Desa Tenggulun, Solokuro, Lamongan.

"Ini menandakan jenazah mereka langsung bertemu dengan Allah. Burung itu bidadari yang menjemput," ungkap Haji Ahmad, salah satu pendukung Amrozi.

Mereka yakin jenazah ketiga-tiga itu mati yang telah dijantung pada hari tadi, Amrozi, Muklas dan Imam Samudra akan masuk surga.)

Memanglah segala tindakan pejuang islam ini akan dipandang hina oleh golongan yang tidak mengerti dan salah dari segi undang-undang manusia. Bukan setakat di indonesia, seluruh ahli gerakan islam sedunia tetap menerima nasib yang sama di mana golongan islam liberal bersekongkong atupun sekepala dengan Yahudi dan Nasrani untuk mematahkan seruan Jihad dikalangan kaum muslimin yang ingin mengembalikan sistem kkalifah islam di dunia ini. Di Malaysia pun kita dapat lihat di mana golongan yang ingin membawa dakwah islamiyyah ini ditindas dan sebagainya.

Semoga Allah menempatkan roh-roh majahid ini ditempat oarang-orang yang Syahid dijalan-Nya. Sesungguhnya orang yang Syahid itu tidak mati, mereka sebenarnya hidup disisi Allah dan sentiasa menerima nikmatNya.

Dan Jihad pun terus berlangsung...

Friday, November 7, 2008

Pindaan belanjawan Najib ditolak di Parlimen.



Semasa dunia dan rakyat amerika syarikat khususnya meraikan kemanangan bakal Presiden Amerika yang baru, parlimen malaysia mula menyaksikan satu perubahan besar telah berlaku dalam sejarah Dewan yang mulia itu. Satu "revolusi" di parlimen yang berlaku semalam telah mengetuk kepala Najib yang masih lagi bermimpi yang kononnya BN masih lagi mendapat mandat 2/3 daripada rakyat untuk memerintah Malaysia.

Najib yang rakusnya melanggar peraturan mesyuarat atau perlembagaan semasa sidang perlimen mengenai pindaan belanjawan dengan tambahan RM7 Billion pastinya terkejut beruk dengan penolakan usulnya yang mungkin hanya berbentuk cadangan yang tiada kekuatan undang-undang.

Apa yang menjadi persoalannya, bagaimana pada hari parlimen sepatutnya membahaskan usul belanjawan tetati telah dirosakkan najib dengan membentangkan usul belanjawan baru dengan pindaan tambahan RM7 billion daripada belanjawan yang asal. Sebelum ini, belanjawan yang asal telah dibantangkan Pak Lah semasa memegang portfolio menteri kewangan. Dan semalam najib yang menggantikan pak lah sebagai menteri kewangan telah memeningkan parlimen dengan membentangkan belanjawan baru yang langsung tiada pemakluman awal mengenainya.

Selain melanggar peraturan mesyuarat, Najib juga langsung tidak memberi laluan kepada pihak pembangkang untuk mencelah menanyakan persoalan mengenai usul najib yang langsung tidak masuk akal itu. Sepatutnya beliau memberikan laluan kepada pembangkang untuk mencelah sepertimana yang dilakukan Ds.Anuar Ibrahim suatu masa dahulu. Justeru itu Anuar mengklasifikasikan sikap najib itu sebagai "tiada keyakinan pada diri" yang mana ia berkesinambungan juga dengan sikap 'menidakkan' Najib dalam skandal2nya yang lain.

Akhirnya belanjawan yang akan dibahaskan adalah belanjawan yang dibentang Pak Lah tetapi speaker dewan tidak membuat kenyataan mengenai penolakkan usul dari Dato najib itu. Dato sseri Anuar ibrahim pula dalam ucapannya merumuskan yang pindaan Najib itu hanyalah pandangan yang tiada kekuatan untuk diterima pakai.

Monday, October 27, 2008

Kenapa perlu susah?


Salam perjuangan..

Acap kali kita dengar satu kata-kata keramat yang berbunyi "Pemimpin lahir dari ceruk2 permasalahan lalu menonjol di tengah2 dan dijulang menjadi pemimpin"..lebih kurang gitu la ayat die..

Dengan kata lain pemimpin ni lahir atau datang dari satu keadaan yang susah dan keadaan yang tidak selesa. Contohnya, cuba kita lihat pada sirah pemimpin Agung dunia, Nabi Muhammad S.a.w. Baginda pada mulanya menerima tarbiyyah terus daripada Allah. Pada usia yang muda baginda sudah dilatih dari segi perasaan yang cekal dan tabah iaitu dengan kematian ibu-bapanya sejak kecil lagi.Kalau dalam cerita Star Wars tu, nak menjadi seorang Jedi Knight, mereka mestilah hilang perasaan takut akan kehilangan sesuatu atau seseoang yang disayangi..mungkin sebab sebagai seorang pejuang ni, salah satu cubaannya adalah kehilangan orang yang tersayang..

Selain itu kalau dalam cerita2 omputih tentang penyiasatan dan perisikan, maklumat perisik atau agen tersebut perlu dirahsiakan supaya pihak musuh tidak mencari orang yang ada kaitannya seperti keluarganya untuk tujuan melemahkannya..

K berbalik pd sirah nabi tadi, selain kehilangan parents pada usia muda, baginda juga dilatih untuk mengembala kambing pada usia yang muda juga. Aku rasa mengembala haiwan ni bukan satu kerja yang muda tambahan lagi pada usia pengembala yang masih setahun jagung..Dengan kata lain, sebelum baginda ditugaskan untuk memacu umat manusia, mengembala kambing adalah training untuknya..

Secara ringkasnya, cuba kita fikir kenapa Nabi S.a.w perlu susah, sedih dan sebagainya sedangkan dia adalah kekasih Allah?

Pada pandangan aku secara peribadi, segala kasusahan dan kesedihan itu adalah salah satu persiapan dan latihan untuk menjadi seorang pemimpin dan pejuang sejati yang cekal hatinya..

Sebab itulah kenapa perlu susah. Terutamanya golongan mahasiswa di kampus yang terlibat dengan gerakan mahasiswa. Mereka ni adalah bakal menggantikan pemimpin Malaysia yang sedia ada sekarang. Mereka perlu well-trained di kampus, atau dengan kata lain dilatih untuk susah. Kemudian bila keluar dari alam kampus nanti, barulah produk yang dihasilkan itu betul2 berkualiti.

Friday, October 24, 2008

Dah lama aku x mengarut..


Assalaamualaikum dan selamat sejahtera..

sudah berapa minggu aku x menconteng di lembaran alam teknologi alam siber ni..terasa rindu nak menulis tapi idea macam terasa sukar untuk diluarkan. Mungkin kerana saluran idea mengecut keletihan kerana terlalu banyak material yang dikeluarkan at the same time. Tapi macam manapon idea itu perlu juga dihamburkan supaya ia tidak menjadi sesumbat yang menjadi penyumbat dalam saluran yang boleh tersumbat...

Kemudian setelah saluran idea sudah dibersihkan, tapi still lagi terasa idea itu tidak dapat disalurkan dengan lancar...mungkin banyak dosa kot..

aku nak mengarut lagi..

setakat mana kita kenal orang2 di sekeliling kita??...adakah cukup sekadar mengenali abu yang dok serumah ngan kita...jeffrey yang merupakan teman belajar kita...ayu yang dok sebelah umah kita..shidi yang sekepala dan sekaki bola ngan kita...dan boleh kah kita assume yang kita sudah cukup dengan hanya mengenali geng2 kita sahaja...
Dan lagi satu aku nak mengarut, nak kenal orang ni memerlukan high level ke? ye kot?? mane aku tau..aku tau mengarut je seperti apa yang aku sedang buat tika dan saat ini..

tambahan mengarut lagi...

awat kita ni asyik dok cerita perihal ape yang orang lain buat..die dok berjuang mungkin dengan cara tersendiri..kita plak asyik asyik cakap yang die buat atas sebab untuk kepentingan peribadi lah..apa lah..hang mana tau..siap dok cakap dari warna biru muda tukar ke biru laut pekat la...hijau langsung x nampak...mungkin strategi politik masing2 la...dalam peperangan ni ada yang zahir ada yang underground....lebih kurang kurang macam previous artikel aku yang lepas "korbankan castle untuk selamatkan Queen"...rindu plak nak wat artikel versi macam tu...kadang2 bukan orang paham pon...

pastu aku pelik knape kat peta dalam blog ni ramai pelawat dari oversea..die paham ke apa yang aku tulis ni?...MUNGKIN LEPAS NI KENA WAT DALAM ENGLISH KUT..dah la aritu speaking pon terabur..ntah bila ntah nak bertutur dengan sopan...teruk betul aku ni..memang mengarut r artikel ni..

sebenarnya memamng banyak dosa aku nih..ntah bila nak berubah..jangan main cakap je but kaki tangan di gari ngan rantai besi..

ape cite ngan Mahasiswa mencabar ni..dah kalah ke??? ha..cerita pasal mahasiswa plak kadang2 memag aku panas..mungkin silap aku gak sebab masuk crita x kena tempat kut...dah orang sibuk hidup dangan hidup yang selesa beralaskan kesenangan, watpe nak susah2 cari kerja berjuang yang xde gaji duniawi...baik cari kerja yang bleh jana duit...cuti dah nak dekat ni..kadang2 itulah mentaliti mahasiswa kita..

pastu...dalam berjuang bleh retired ke??...mengarut betol la..sape yang mengarut, aku ke die???..ni sebab kes x paham la nih...hidup ni stu perjuangn...skop die besar...kena atur betol2 la..terplecok sikit biasa r tu...memang ada susahnya meletakkan diri dalam peperangan...yelah nama pun perang..mestilah susah..kalau senang, ha tu mengarut r tu..sebab tu ada kalimat "Mehnah dan Tribulasi"...bukan suka2 je dicipta kalimat keramat tu..

lagi satu...tibe2 je dia datang...sape die?...penyakit..kadang2 timbul perasaan pelik di hati ini..whatever pun..penyakit ni sebenarnya menguji kesabaran dan kesyukuran..

memang mengarut r artikel ni..

k Salam..adious..

Sunday, October 12, 2008

Pilihanraya Kampus Kali ini Tidak diadakan Serentak!!!


Seperti mana yang kita semua sedia maklum, pilihanraya kampus (PRK) yang sebelum ini diadakan serentak di semua universiti. Tapi apa yang sangat mengejutkan adalah pertama sekali dalam sejarah, PRK pada kali ini tidak diadakan serentak dan dipecahkan kepada 2 fasa. Fasa pertama adalah pada 16 Oktober ini dan ianya hanya melibatkan beberapa kampus iaitu UMT,UMP, UMK dan UDM sahaja. Manakala kampus lain termasuk UTHM akan diadakan pada Januari tahun hadapan.

Berikut adalah beberapa fakta yang telah kami ringkaskan mengenai PRK :

1) KPT mengarahkan supaya nama Pilihanraya kampus kepada Pemilihan Majlis perwakilan pelajar. Tujuannya adalah untuk memastikan PRK kali ini tidak menjadi tumpuan media dan umum. Ini kerana kalimat PRK ini sebenarnya bleh dikatakan setanding dengan kalimat PRU (Pilihanraya umum). Dengan kata lain, KPT tidak mahu mahasiswa merasai PRK ini seperti PRU di luar sana dan bagi mereka cukuplah sekadar kalimat pemilihan, seperti pemilihan ketua kelas sekolah rendah..

2) KPT mahu menukarkan kalimat Mahasiswa kepada pelajar saja kerana mereka sedar kalimat mahasiswa ini boleh menimbulkan rasa terhormat yang tiggi di kalangan mahasiswa.

3) KPT telah menaburkan belanjawan yang banyak kepada jentera Aspirasi sedangkan calon dari jentera selain Aspirasi dianak tirikan.

4) KPT mengarahkan hanya HEP saja yang boleh mengluarkan poster calon. Kreativiti Mahasiswa dalam menyediakan poster calon adalah dilarang. Cukuplah sekadar poster A4 dari HEP. Bukankah perkara ini membantutkan kreativiti Mahasiswa dan kata lain mahasiswa harus disuap sahaja...

5) KPT juga mengarahkan supaya calon yang bukan bertanding atas tiket Aspirasi tidak dibenarkan bertanding secara berkumpulan kerana mereka takut perkara ini boleh menimbulkan kekuatan dikalangan mahasiswa yang mempunyai idealisme yg sama.

Terlalu banyak sekatan yang mereka buat bagi mengelakkan kekalahan secara besar-besaran dan serentak di pihak Aspirasi yang sememangnya menjadi kambing hitam HEP dan KPT yang ditunjangi pihak tertentu.

Sumber : Taktik jahat KPT kendali PRK.

Thursday, October 9, 2008

Mahasiswa kembali mencabar.


Sempena pilihan raya kampus yang kian menjelang ini, suara mahasiswa akan kembali melonjak-lonjak dalam memastikan kemenangan kepada pihak yang betul-betul membawa idealisme mahasiswa yang kukuh.
Walaupun tarikh pilihan raya kampus yang masih menjadi teka teki lagi di kalangan penggerak mahasiswa, namun yang pastinya persediaan yang sepatutnya telah mereka rancangkan dalam memastikan Majlis Perwakilan Pelajar hanya dianggotai oleh mereka yang berprinsipkan "dari mahasiswa untuk mahasiswa" dan bukannya menjadi kambing hitam sebelah pihak sehingga isu-isu kampus tergadai dan nasib mahasiswa terus tenggelam di bawa arus kebobrokan dalam kepimpinan..
Dan sejauh manakah mahasiswa akan terus membawa idealismenya menerobos ke masyarakat kampus dan menjadi icon untuk masyarakat kampus.
Tapi semangat dan cetusan minda yang ingin berubah dan bebas dari kepompong lama dan takut tidak bertempat harus diberi pujian kerana ianya adalah langkah awal untuk pembaharuan gerakan mahasiswa kampus ke arah yang lebih baik.
Niat perubahan itu hendaklah disertai dangan keyakinan, kesungguhan dan tindakan. Bukan hanya 'terucap di lidah sambil menghayun tangan tapi kaki dan tangan terikat.'

Wednesday, October 8, 2008

Coz we supposed to be have freedom and we do have a right..


Sebahagian dari berpuluh ribu perusuh antikerajaan Thailand menyelamatkan diri daripada asap pemedih mata yang dilepaskan oleh pihak polis di pekarangan bangunan Parlimen di Bangkok, semalam.

jika mereka kejam, tentanglah mereka. keadilan untuk semua. pemerintah yang zalim harus dilaknat dan ditentang.

Apakah mereka terlupa, kita punya rasa punya cita, yang sedang dalam kegelapan, dan bagai kesesatan, akan pasti aku nyalakan, api cahaya kehidupan..

bukan melancar peperangan, hanya pejuang keadilan..

katakan pada hatimu, kau bebas menetang musuhmu, di kebebasan yang baru, kan membimbingmu..kuatlah peganganmu kita pastikan bersatu, di kebebasan yang baru kita kan bertemu...

"kerana semua manusia berhak mendapat keadilan dan kesejahteraan, dan apa yang rakyat lakukan ada juga kebenarannya, maka fahami perjuangan dalam kehidupan."

Sumber : Bangkok kembali bergolak (Utusan Meloya)

kembali mencabar..


Assalamualaikum...selamat kembali ke alam mencabar kpd semua x kira samada pulang ke alam pekerjaan ataupun kemahasiswaan. setelah lita bersama menyambut kemenangan di aidilfitri ini, mari kita merenung kembali adakah kita benar2 memenangi cabaran dan dugaan yang telah dijanjikan??..adakah apa yang telah kita lalui itu dapat mengubah kita kepada tahap yang lebih baik dari yang sebelumnya??

Dalam mengaplikasikan daripada teori kepada praktikel, keyakinan dan kesungguhan itu perlu ada. keyakinan yang kita boleh berubah perlu kukuh bagi memastikan yang kita tahu akan matlamat kita untuk berubah. kesungguhan untuk berubah perlu istiqamah bagi memastikan yang kita ini akan berubah. tanpa kedua-dua konsep ini, kita akan seperti tahi ayam yang dihangatkan..ataupun tahi ayam yang masih hangat...ataupu lebih sopan lagi disebut, hangat-hangat tahi ayam.

Namun kita kena sedar dan kita kena telan bahawa setiap pejalanan kita semestinya ada sekatan. Contohnya kita ambil semasa perjalan kita nak ke kebun kelapa sawit. Keluar je dai halaman rumah, kita sudah jumpa simpang-simpang yang perlu kita lalui dan kadang-kadang simpang itu ada sedikit berbahaya dan perlu melaluinya dengan perlahan. Then ditambah lagi dengan bendul-bendul yang ada, sebab sekarang jalan2 kat felda majoritinya dah ada bendul. So, bahaya juga kalau kita main redah sahaja bendul tu dengan kelajuan yang tinggi...silap2 boleh terpelanting kita. Sampai ke kawasan kebun pula, sudah pasti jalannya lebih kurang enak berbanding jalan yang sebelumnya. Berbukit-bukit, berbonggol-bonggol, berlekuk-lekuk semuanya ada.

Biasalah tu, kalau kita kaitkan dengan kehidupan kita seharian, kadand-kadang tu bila masa-masa yang kritikal untuk siapkan sesuatu perkara tu la akan datangnya anasir-anasir luar yang akan menjadi lekuk-lekuk dan bendul-bendul yang mungkin akan mencacatkan perancangan kita. Berbalik pula di kebun tadi, ada sesetengah kebun yang kena lalui sungai atau parit. Tapi jangan cepat menggelabah kerana sudah pasti mesti sudah ada jambatan atau titi untuk kita lalui.

Adanya jambatan atau titi itu kerana sudah ada orang yang melaluinya atau membinanya. Kalau kita takut2 ia patah, kita kena yakin bahawa orang lain pun pernah laluinya, so kita pun boleh lalu lah sepatutnya. Tapi kalau time kita lalu tu dia nak patah, terima je lah..

Entah apa yang saya merepek ni, tujuan asalnya hanya nak mengucapkan selamat kembali medan perjuangan masing-masing. Selamat kembali mencabar pada semua, tidak kira menang atau kalah yang penting kita sudah mencabar dengan penuh bergaya...

"mengelak dan melarikan diri bererti kekalahan dan kehilangan"

Thursday, September 25, 2008

Moga ia menjadi kenyataan..


Assalaamualaikum..dalam dok mem-belek2 isu semasa di internet, sempatlah aku menjenguk beberapa berita mengenai pembentukkan kerajaan Pakatan Rakyat yang menjadi sebutan ramai baru2 ini. Teringat pula satu pertanyaan(gurau2) seorang member beberapa hari lepas.."ape cite? jadi x tubuh kerajaan baru??"..."kate 16, skang dah 20 dah...jadik x???"...ceh, mamat ni..ade ke dia tanya aku soklan macam tu..ingat aku ni anak sedara DSAI ke?? hahaha..tapi bagus gak, sekurang2nya member ni cakna gak ngan isu2 semasa negara.
Berbalik semula kpd berita2 tentang kerajaan baru ni, Siasah melaporkan yg DSAI dah bersua muka dgn kedua-dua Tn Guru kita untuk membincangkan selok-belok perjalanan dalam menuju ke Putrajaya dalam masa terdekat ini. Antara harapan dan ketegasan Tn Guru adalah, dalam Kerajaan baru ni mesti ISLAM yang majoriti, kerajaan dan wakil rakyat ini mestilah kukuh dan istiqamah, jangan bersikap penakut, sebab kalau takut bagaimana nak membawa perubahan??..cayalah Tuan Guru...Alhamdulillah, semoga ia menjadi kenyataan..

Sumber : Siasah Daily

Saturday, September 20, 2008

Duit raya untuk warga Peneroka se-Malaysia.


Sempena aidilfitri yang kian menjelang tiba ni, kerajaan Abdullah Badawi mengambil kesempatan ini untk memberi Bonus kepada golongan Peneroka. Perkara ini sebenarnya dah lama menarik minat aku untuk bagi pandangan semenjak terdengar ura-ura mengenainya..tambahan lagi, aku pon anak peneroka felda...Bonus yang bernilai RM200-RM400 untuk satu keluarga peneroka ini boleh disifatkan sebagai duit raya sebagai persiapan untuk raya ini.Baca lagi
Tapi saya, jomlah ini adalah sangat sedikit berbanding dengan usaha yang telah ditunjukkan oleh golongan Felda dan juga sumbangan warga peneroka kepada Felda. Saya juga setuju dengan kenyataan yang dibuat oleh pengerusi Anak-anak Peneroka Felda (ANAK), saudara Mazlan Aliman. Beliau tidak bersetuju dengan kerajaan yang menggunakan istilah 'Bonus' sebagai duit raya untuk peneroka. Sebenarnya semua duit itu adalah hasil keringat dan susah payah dalam mencari rezeki..seterusnya..
Saya bukanlah nak kata x bersyukur...tapi saya rasa banyak lagi yang Felda lakukan menggunakan duit Peneroka tetapi ianya seperti tidak mendatangkan kebaikan kepada peneroka sekeluarga...cuba baca di sini..

Sekian, Wallahua'lam.

Wednesday, September 17, 2008

Kejamnya Manusia...


JOHOR BAHRU 16 Sept. – Seorang pelajar perempuan cemerlang berusia 16 tahun yang diculik Khamis lalu, dipercayai menjadi mangsa bunuh dan bakar apabila mayatnya ditemui dalam keadaan hangus di Kulai Jaya di sini hari ini.

Lebih malang, mayat Lai Ying Xin (gambar) itu yang mendapat 7A dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2007 hanya ditemui sehari selepas keluarganya dikatakan membayar RM33,000 sebagai wang tebusan bagi membebaskan mangsa yang ketika itu disangkakan masih hidup.

Pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kulai Besar itu diculik di hadapan sebuah pasar raya tempat dia bekerja sambilan dan mayatnya ditemui di kawasan semak di Taman Putri dekat Kulai Jaya.

Penemuan itu berikutan penahanan empat lelaki berusia 16 hingga 22 tahun di Kulai petang semalam.

Difahamkan, para penculik membakar mayat Ying Xin untuk tujuan menghilangkan bukti kegiatan jenayah mereka kerana mangsa dan keluarganya mengenali dan mengetahui identiti suspek-suspek.

sumber : Utusan Malaysia

Selamat menyambut hari Malaysia Baru

....Pakatan Rakyat kini memiliki majoriti yang selesa untuk membentuk sebuah kerajaan baru yang stabil. Kerajaan baru yang mencerminkan masyarakat Malaysia yang majmuk.

Jesteru itu kami ingin duduk semeja dengan Perdana Menteri Abdullah Badawi untuk melaksanakan peralihan kuasa secara bertanggungjawab, lancar dan aman. Hasrat ini telah kami sampaikan kepada Perdana Menteri melalui surat yang dikirimkan jam 2.30 petang semalam....

...Jesteru itu kami ingin duduk semeja dengan Perdana Menteri Abdullah Badawi untuk melaksanakan peralihan kuasa secara bertanggungjawab, lancar dan aman. Hasrat ini telah kami sampaikan kepada Perdana Menteri melalui surat yang dikirimkan jam 2.30 petang semalam dan kami menuntut beliau memberi perhatian terhadap beberapa perkara seperti berikut :

1) Agar Barisan Nasional tidak menghalang ahli parlimennya dari bertindak menurut suara hati mereka, hak yang dijamin undang-undang serta keputusan yang mereka buat tanpa paksaan;

2) BN tidak boleh menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri untuk menahan ahli parlimen yang berhasrat untuk menyertai Pakatan Rakyat atau ahli parlimen Pakatan Rakyat yang berjumlah 82 itu;

3) Kerajaan BN tidak seharusnya menggunakan kuasa darurat, kuasa polis, atau menggantung perlembagaan mahupun membubarkan parlimen di dalam usaha mereka untuk menghalang Pakatan Rakyat dari berkuasa;

4) Dan Kerajaan Barisan Nasional tidak membuat sekatan jalan raya dan menghalang ahli parlimen, dari memasuki parlimen dan juga institusi-institusi kerajaan lainnya.

Baca lagi.

I may not be the best muslim, but I'll do my best for Islam...

........Saya akui mungkin saya ada terkasar bahasa dengan seorang hadirin iaitu peguam Latheefa Koya semasa di luar bangunan. Namun saya nyatakan itu adalah kerana tindakan beliau yang jelas provokatif terhadap Himpunan aman pagi itu. Namun kalau itu adalah satu kesalahan, saya nyatakan saya bersedia memohon maaf.

Namun saya nyatakan dengan tegas bahawa saya tidak akan meminta maaf atas tindakan saya mengetuai Himpunan Aman membantah tindakan Bar Council mengadakan forum anti-Islam tersebut. Malahan saya nyatakan bahawa kalau Bar Council bercadang untuk mengulangi keangkuhan sikap anti-Islam mereka ini, sudah pasti mereka akan dapati saya akan akan berada disana untuk mempertahan dan membela Islam. I'll be their worst nightmare if they continue with their arrogance and anti-Islam attitude......

Dipetik dari - (The Riding MP)

Ust Zulkifli Nordin.
Peguam pembela Islam.
Semoga kita bersua lagi wahai pejuang islam..Amin..

Tuesday, September 16, 2008

Sidang Media DSAI 16 sept..

sila lihat secara live disini..

Friday, September 12, 2008

Yang Mana lagi kelakar..?



Yang ni ke?

“Kisah nak kejar Ahli Parlimen BN sampai ke sana bunyinya sudah macam satu jenaka.Kalau yakin sangat bagai dikata sebelum ini kenapa sampai begitu sekali.Saya kira bagi mereka jadi ke tak jadi dah tak penting.Orang sudah nampak dimana akhirnya semua ini.Ikut pandangan saya strategi mereka sekarang ialah biar orang ramai terus menerus bercakap mengenai 16 September. sumber..


atau yang ini?

Kelab Penyokong Kerajaan (BBC Club) mengadakan lawatan kerja ke Taiwan mulai hari ini hingga 17 Sep. 50 ahli BBC dijangka menyertai lawatan tersebut. Kata Pengerusi BBC Datuk Tiong, lawatan tersebut untuk mengkaji sistem pertanian di Taiwan.

Datuk Tiong..u boleh bawak lari semua MP Be End lah..pegi kutub utara pun tak pe, buat kajian macam mane nak tanam padi dalam ais! sumber..

saya pon tersengih sendirian...

Tindakan terdesak mereka yang mempercepatkan lagi kekalahan sendiri..

Baru2 ni semakin ramai pula yang ditahan di bawah akta keselamatan dalam negeri (ISA). Rentetan dari isu Mat Mail, 3 orang makhluk ni ditahan atas sebab mengancam keselamatan awam dengan membangkit isu perkauman dan agama. Antara yg ditahan adalah Raja Petra, Teresa Kok dan juga seorang wartawan dari Sin Chew Daily. Baca lagi..
Tentang Isu Teresa Kok yang dikatakan menghantar petisyen mengenai laungan Azan pula, anda boleh mendapatka penjelasannya di sini dan nilaikannya sendiri.

Bekenaan dengan penahanan ini, ia secara tidak langsung menunjukkan lagi kelemahan mereka dalam menangani gelora politik yang kian melonjak-lonjak skang ni..Baca lagi

Whatever pun, semoga maju jaya kepada pihak2 yang terbabit dalam membawa perubahan dan memimpin gerakan tajdid ini untuk kesejahteraan Malaysia tercinta.

Semoga Allah merahmati kita semua dan memberikan kemenangan kepada islam (kebenaran) dan juga kehancuran kepada Kebatilan.
Kepada Allah kita serahkan segalanya.

16 sept dalam penantian..Antara realiti & futurity


Dalam menanti ketibaan 16 sept yang digembar-gemburkan oleh pelbagai pihak, pelbagai spekulasi yg timbul. Ada pihak yang berkata mustahil kerana parlimen tidak akan bersidang pada hari tersebut...ade pula yang tersengih kambing seakan tidak percaya dang manganggap itu satu angan2 mat jenin...ade juga pihak yang penuh yakin dan komited bahawa ia akan berlaku dan yang pasti ada yang dah mula kelam kabut dan takut sehingga terpaksa membuat tindakan yang kelakar dengan membawa lari mad'u die ke tempat lain sebab takut orang lain rampas..betol ke ayat aku ni..

Ok berbalik kita kepada persediaan dalam meghadapi apa sahaja yg akan berlaku, sempena 16 september ni, pemuda2 Johor telah menganjurkan satu Munajat Perdana yang akan diadakan seperti berikut :

Munajat Perdana
“SELAMATKAN PAS JOHOR”
12 September 2008 (Jumaat)
Bangunan Dewan Pemuda PAS Negeri Johor
Taman Renggam Jaya
Simpang Renggam
Johor Darul Takzim

Semua orang johor dijemput hadir...orang negeri lain pun bleh je datang, xde masalah..

tapi bagi saya, jika tiada apa yang berlaku pada 16 sept ni....ia boleh berlaku pada tarikh lain..yang penting, ia mesti dilakukan dengan segera sebab kalau nak tunggu 5 tahun lagi tu dah lama sangat, takut dah x sempat nak selamat Malaysia ni..

Dan kepada umat Islam seluruh Malaysia dan Dunia, saya ucapkan selamat menjalani ibadah berpuasa..(",)

Monday, September 8, 2008

"lemah" tidak bererti "lemah"


Assalaamualikum wbt.
Dalam mengharungi bulan ramadhan yang penuh keberkatan ini, banyak juga dugaan yang perlu kita hadapi bagi mereka2 yang tidak lalai.
Memanglah menjadi lumrah kita berasa lapar, dahaga, letih dan sebagainya ketika berpuasa. Ini mungkin disebabkan badan kita kekurangan tenaga dan air kerana tidak makan dan minum dari pagi hinggalah ke petang.

Tetapi, janganlah disebabkan perkara itu kita terus berasa "lemah" dalam kehidupan kita seharian. Cuba jangan tunjukkan yang kita ni "lemah" walaupun pada hakikatnya kita nampak "lemah". Sebab kebiasaannya orang akan kaitkan "lemah" itu dengan "kalah".

Cuba kita swing sikit bahawa yang "lemah" tu boleh "menang". Dengan kata lain, dalam keadaan "lemah" pun kita sebenarnya semakin "kuat".

Maka setting lah segala-galanya kerana Allah, insyaAllah bantuan Allah itu akan segera datang pada Hamba2Nya yang beriman dan bersyukur.

Jadikanlah kisah Perang Badar ini sebagai pencetus semangat mahu berubah dari "lemah" kepada "LEMAH" dalam diri kita semua termasuk Si Penulis ni.

Perang Badar Al-Kubra
Pada hari Jumaat 2 Ramadhan tahun ke-2 Hijrah berlakunya perang pertama dalam Islam yang dikenali Perang Badar. Badar adalah nama tempat di sebuah lembah yang terletak di antara Madinah dan Mekah. Tentera Islam mengawal lokasi strategik dengan menguasai sumber air yang terdapat di situ. Perang ini melibatkan tentera Islam seramai 313 anggota berhadapan dengan 1,000 anggota tentera musyrikin Mekah yang lengkap bersenjata. Dalam peperangan ini, tentera Islam memenangi pertempuran dengan 70 tentera musyrikin terbunuh, 70 lagi ditawan manakala bakinya melarikan diri. Peperangan ini adalah suatu yang luar biasa apabila tentera Islam yang kurang jumlah, lemah daripada sudut kelengkapandan berpuasa dalam bulan Ramadhan memenangi pertempuran Perang Badar. Ini membuktikan puasa bukan penyebab umat Islam bersikap lemah dan malas sebaliknya berusaha demi mencapai keredhaan Allah. Orang yang berjuang demi mencapai kerdhaan Allah pasti mencapai kemenangan yang dijanjikan. Allah menegaskan dalam Surah Aali ‘Imran ayat 123 hingga 125. Sesungguhnya Allah menolong kamu dalam Perang badar, sedangkan pada masa itu kamu orang yang lemah. Sebab itu bertaqwalah kepada Allah supaya kamu mensyukurinya.

Selamatkan Perjuangan Islam Johor

Munajat Perdana
“SELAMATKAN PAS JOHOR”
12 September 2008 (Jumaat)
Bangunan Dewan Pemuda PAS Negeri Johor
Taman Renggam Jaya
Simpang Renggam
Johor Darul Takzim


Jom datang beramai-ramai..Bukan orang Johor pon x dok masalah..

Sunday, August 31, 2008

Marhaban Ya Ramadhan Al-Mubarak


Ku mangharapkan ramadhan kali ini penuh makna, agar dapat kulalui dengan sempurna..Selamat menyambut Bulan Ramadhan Al-mubarak. Semoga kita sema dapat memanfaatkan bulan tarbiyyah ini dengan sebaik mungkin.

"Cubalah kita kaitkan segala tekanan dan kesusahan kita dalam merentangi rintangan yang ada sepanjang hidup ini dengan tarbiyyah yang kita lalui sepanjang Ramadhan ini, InsyaAllah akan ada sedikit penyelesaian bagi segala kekarutan dan kekusutan yang tersesat sebentar jauh di lubuk hati kita sebagai manusia.."

Monday, August 25, 2008

Pertempuran Matang Powh..


Memerdekakan Rakyat! Demi, Memerdekakan Negara!

Tarikh 31 Ogos merupakan satu tarikh keramat bagi seluruh rakyat Malaysia. Ia menandakan kita merdeka dari penjajahan yang sudah sekian lama menzalimi serta menindas. Beberapa hari lagi maka genap 51 tahun kita merdeka, 51 tahun sudah negara tercinta ini bebas dari penjajahan yang menindas.

Namun kita melihat selepas 51 tahun keadaan menjadi lebih buruk. Pengangguran bertambah berkali-kali ganda, inflasi berada di paras tertinggi dalam sejarah yang mengakibatkan kenaikan harga barang secara mendadak, manakala kerajaan tidak mampu untuk menurunkan harga minyak ke paras yang munasabah bagi mengurangkan beban rakyat.

Kerajaan Barisan Nasional yang diketuai UMNO sudah tempang dan gagal memenuhi hasrat rakyat yang inginkan perubahan demi kehidupan yang lebih baik, makmur, harmoni dan adil. Akan tetapi kita kesal demi menggelincirkan proses perubahan, Barisan Nasional sanggup untuk menggunakan politik fitnah dan adu domba.

Saya menyeru penduduk Permatang Pauh agar bersama-sama menolak segala penipuan dan kezaliman yang dilakukan oleh Umno dan Barisan Nasional. Mari kita kuatkan iltizam serta perkukuh tekad perjuangan di dalam kita melawan fitnah serta perancangan jahat Barisan Nasional yang diketuai UMNO.

Marilah kita merdeka dari politik fitnah dan adu domba ini. Teladan yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad S.A.W dan anbiya lainnya seharusnya dijadikan iktibar. Saya menyeru kepada mereka yang terbabit supaya jangan menghina Syariah demi kepentingan politik. Kemukakan bukti dan saksi di Mahkamah Syariah bukannya bersumpah demi memenuhi nafsu politik semata!

26 Ogos 2008, undilah saya demi untuk keluar dari kesengsaraan hidup, rasuah dan kerencatan ekonomi. Bersempena bulan Merdeka ini marilah kita bersama-sama di Permatang Pauh ini mendakap semangat merdeka yang sebenarnya. Kita sampaikan kepada rakyat sudah tiba masanya untuk merdeka dari kesengsaraan hidup, merdeka dari rasuah dan merdeka dari keadaan ekonomi yang lembap.

Marilah kita Memerdekakan Rakyat! Demi Memerdekakan Negara!

Ucapan daripada DSAI (Dato Seri Anwar Ibrahim, Bakal Perdana Menteri Malaysia)

Sunday, August 24, 2008

Ape nak jadi ngan orang kite ni??..


Di samping mengisi masa kosong kerana keterbatalan kelas pagi ni, sempatlah aku membazirkan sedikit masa untuk meng'update Suara Anak Johor yang kian sepi ni...
Niat hati, dengan membuka utusan online sekadar nak tahu perkembangan pilihanraya kecil di permatang pauh, tapi perkara lain pula yang mencuri perhatian aku.
Isu rogol mengisi beberapa ruangan tajuk di utusan online ni...polis rogol gadis 17 tahun lah...gadis 14 tahun dirogol 3 orang tentera lah..haaiii...macam2 manusia zaman sekarang ni...siapa yang nak dipersalahkan???

adakah mangsa rogol itu perlu dipersalahkan kerana mamakai pakaian mencungkil mata si buas.....??

atau

adakah si perogol perlu dipersalahkan kerana x dapat menahan hawa nafsunya lalu merogol mangsanya..??

atau..

adakah ibu-bapa dan sekolah kerana mungkin tidak mengajar bab2 agama kepada pelajar sejak di bangku sekolah..??

atau..

adakah pihak polis pula kerana....eh silap2..dah kalau polis pon ada terlibat sekali ape cerita nih..patutnya dia lah yang dok banteras benda nih..

Bagi saya, selagi mana undang-undang yang sepatutnya dilaksanakan tak terlaksana, maka selagi itulah gejala keparat ni terus menjadi virus di negara kita..

pastu yang lagi memeningkan aku...bila perogol merayu sikit je..pihak mahkamah dengan belas kasihannya terus meringankan hukuman pula...wahh..kalau macam tu orang pun x takutlah nak wat benda yang sama..mahkamah ni kadang2 pon bengong gak...habis tu nak wat macam mane lagi...Dah tak nak ikut undang-undang yang sepatutnya...degil sangat..

sumber : http://www.utusan.com.my/

Saturday, August 16, 2008

a small battle field... a big fight...

Apakah kesudahan pertarungan ini...adakah perkiraan dalam perhitungan akan dapat mengubah imij tanah airku..yang keruh dijernihkan...yang hitam diputihkan..yang rosak dipulihkan...yang diliwat???...eh ade ke kena liwat??...siap bersumpah lagi tue...berani betol die..selamat x kena panah petih masa berucap akuan sumpah tu.."manusia tanpa agama akan bertindak lebih teruk dari binatang..."

Wednesday, August 13, 2008

Berita Baik Untuk Orang Perak!!!


Raja Nazrin telah memperkenankan untuk Tn Guru Nik Aziz dan Tn Guru Abdul Hadi Awang menyampaikan Khutbah Jumaat (16 ogos 2008)ni di 2 masjid berlainan sekitar ipoh. TGNA akan menyampaikan khutbahnya di Masjid Negeri Ipoh manakala TGHA pula akan berkhutbah di Masjid Sultan Azlan Shah di Intim Ipoh. So, kepada orang2 perak, jangan lepaskan peluang ini untuk mendengar khutbah jumaat daripada 2 orang pimpinan yang disegani ini.

Suratan Atau Kebetulan..


Salam..Benda ni sy ciplak dari coretan seorang kawan yang pening dengan situasi berikut..kalau anda semua mahu pening juga, bacalah artikel ni. Selamat membaca.

Hari ini berlaku pula satu keganjilan di negaraku Malaysia yang tercinta. Benar-benar ganjil apabila Pejabat Peguam Negara membuat keputusan untuk mendakwa Datuk Seri Anwar Ibrahim di mahkamah dan menyerahkan sapina hampir serentak dengan pengumuman SPR mengenai tarikh penamaan calon dan pilihanraya kecil Permatang Pauh.
Ya, mungkin ia hanyalah satu kebetulan sahaja. Masakan tidak, dalam dunia hari ini terlalu banyak kebetulan yang berlaku. Secara kebetulan apabila Anwar mengumumkan ’pertukaran kerajaan’ yang bakal berlaku pada 16 September nanti, tiba-tiba sahaja wujud laporan polis oleh pemuda bernama Saiful ini terhadap Anwar yang kononnya telah melakukan perbuatan liwat ke atasnya. Secara kebetulan pula, polis bertindak pantas dengan aduan ini berbeza dengan siasatan terhadap dua akuan bersumpah yang dibuat oleh penyiasat persendirian bernama Bala. Sungguh pantas, berbeza sekali dengan siasatan terhadap aduan rasuah yang dibuat oleh Ezam Mohd Nor yang telah berkotak-kotak banyaknya. Terlalu lembap proses penyiasatannya sehingga Ezam sendiri pun telah bersama-sama dengan UMNO semula.
Di dalam kes Anwar, ia cepat dan pantas. Kalau boleh barangkali sebelum 26 Ogos, Anwar boleh disabitkan dengan kesalahan. Kalau perlu, lakukan perbicaraan siang dan malam agar Anwar tidak sempat turun ke Permatang Pauh.
Sungguh banyak kebetulan yang berlaku di Malaysiaku ini. Kebetulan pula Saiful yang mendakwa diliwat itu pernah berjumpa dengan Datuk Seri Najib Razak untuk memohon biasiswa. Secara kebetulan, Saiful berkesempatan bertemu dengan pegawai khas Najib untuk urusan itu sekalipun dia sendiri telah gagal dalam pengajiannya. Kebetulan pula, sekali lagi selepas diliwat berkali-kali, Saiful berjumpa pula Najb untuk meluahkan pengalaman pahitnya itu. Khabarnya beberapa hari sebelum membuat laporan polis. Khabarnya juga, liwat terakhir berlaku dua hari sebelum laporan polis dibuat. Adakah Saiful yang berjumpa Najib dalam keadaan tertekan itu sempat pula selepasnya ke pejabat Anwar untuk diliwat? Tambahan pula, kenapa Saiful ini berjumpa dengan Najib? Tidak tahukah Saiful bahawa Najib hanyalah seorang ahli politik yang tentunya tidak dapat berbuat apa-apa, kenapa tidak terus berjumpa dengan pihak polis? Ish.. pening dah.
Kebetulan pula, laporan polis yang biasanya dapat dibeli oleh sesiapa sahaja tiba-tiba sahaja berlaku sebaliknya di dalam kes Saiful ini. Kenapa sukar sekali mahu dapatkan laporan polis ini? Bertambah pening lagi apabila pihak polis memberikan tempoh masa 24 jam untuk Anwar hadir memberikan keterangan di balai polis, namun akhirnya memungkiri janji dengan menangkap Anwar satu jam sebelum tempoh itu berakhir. Alasannya, pihak polis sudah merasakan Anwar tidak akan hadir ke balai kerana haluan keretanya telah diubah. Aduuh, sejak bila polis pula menjadi tukang ramal? Hebat benar sehingga mampu bertindak berasaskan kepada ramalan tukang nujum.
Pening.. sungguh pening. Malaysiaku yang ganjil

Sunday, August 10, 2008

ada apa dengan pertarungan?

Ada ape dengan pertarungan??...macam-macam ada..seribu satu macam kita boleh jumpa dalam pertarungan ni..

Dalam pertarungan ada sesuatu yang akan terkorban, ada juga yg akan dikorbankan dan ada juga yang pengorbanan..Yg mana satu yang akan kita lakukan??

Adakah kita akan terkorban??

Adakah kita akan dikorbankan atau kita yg mengorbankan??

Adakah kita akan buat sesuatu pengorbanan??

atau adakah kita fikir semua persoalan ini membawa maksud yg sama???

Saturday, August 2, 2008

sahabatku di wad 7..

Baru sahaja aku menyusun buah catur dan mengatur strategi untuk menang, tiba2 aku dikejutkan ngan berita kemalangan seorang sahabat. Maka pertarunagn catur yg belum bermula terpaksa aku hentikan dan terus bergegas ke hospital BP bersama 3 orang sahabat. Setelah sampai di hospital, rombongan pertama dari sahabat2 lain sudah mahu berangkat pulang dan ada yang menasihati kami bertiga supaya datang melawat pada esoknya kerana waktu melawat telah lama tamat. Namun, alang2 menusuk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan. Ole kerana sudah sampai, kami kuatkan semangat untuk teruskan niat dihati menuju ke wad pesakit. Alhamdulillah, kami diberi keizinan untk melawat pesakit. Tercapai hajatku untuk melihat sahabat yang terlantar di wad 7 tu. Sahabatku ini rupanya bleh kata dilanggar lari oleh pemandu yang penakut bagiku. Ini kerana dia melarikan diri meninggalkan sahabatku yang terjatuh disebabkan kesilapannya. Ape yg membuat aku bengang lagi adalah beberapa orang melayu yg nampak sahabat ni terbaring di tepi jalan raya hanya membiarkan saja...Alhamdulillah ada beberapa rakyat indonesia yang baik hati datang menolong...ape pun,semoga Allah menyembuhkan sahabatku ni karana aku yakin banyak lagi tugas yg perlu beliau settlekan..lets pray for Pok Denk..Allahurabbuna..

Wednesday, July 30, 2008

ni la salah satu sebab kenapa aku nak baling telor temblang kat student yang ngah bercouple..

Pelajar IPT ditahan kes buang bayi

IPOH: Polis menahan seorang pelajar wanita berumur 18 tahun bagi membantu siasatan berhubung penemuan mayat seorang bayi baru lahir di di dalam bilik asrama sebuah universiti di Tronoh dekat sini semalam.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Perak SAC II Ismail Yatim berkata mayat bayi itu ditemui oleh seorang pekerja wanita yang membersihkan bilik asrama berkenaan pada jam 7 pagi.

Beliau berkata polis dimaklumkan mengenainya lalu mengambil mayat bayi yang masih bertali pusat itu, dan menghantarnya ke Hospital Changkat Melintang untuk bedah siasat.

Menurutnya, pelajar yang tinggal asrama berkenaan ditahan pada jam 12 tengah hari semalam.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 318 Kanun Keseksaan kerana menyembunyikan kelahiran dengan membuang mayat secara sulit,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini. - Bernama

sumber daripada : Harian Metro (31 Julai 2008)

Zaman ini zaman Fitnah


Kita umat islam akhir zaman ini adalah hidup di zaman fitnah. Pihak musuh akan cuba sedaya upaya menyerang kita dengan berbagai-bagai fitnah kerana mereka sudah ketandusan hujah. Dan ingatlah wahai pejuang, fitnah yang terbesar adalah fitnah Dajjal. Sebelum datangnya fitnah Dajjal itu ia akan didahului dengan fitnah-fitnah kecil untuk menyesatkan manusia. Semoga Allah merahmati kita semua..Kepada para pejuang, teruskanlah semarakkan api perjuangan, sambunglah rantai perjuangan ini kerana ianya tak kan putus dan jadilah kita sebagai orang-orang yang beruntung..

Tuesday, July 29, 2008

Berani Berubah!!!


Sememangnya perubahan merupakan satu perkara yg kadang2 kita takut untuk melakukannya. Mungkin kerana kita takut perubahan itu akan memakan diri sendiri ataupun perubahan itu mendatangkan perkara yang lebih buruk.
Ape pun hidup ini perlu berlakunya perubahan. Samada baik ataupun buruk perubahan itu adalah bergantung bagaimana kita mencorakkannya. Pokoknya, keyakinan dan keberanian kita untuk merentasi halangan dalam melakukan perubahan kpd suatu yg lebih baik perlu dijelaskan.

"melarikan diri dari menghadapi kenyataan adalah seumpama mengalah dan kehilangan..

adush...jariku dibedah..


Salam perjuangan..agak lame aku x update blog ni, bukan disebabkan sibuk tapi kerana x dapat menguruskan masa dengan baik. Banyak perkara2 @ tugas2 yang timbul mendadak baru2 ni..tambahan pula jariku yang cedera tapi x parah la. kelmarin, daging @ sel mati di jari ku yg wujud 2 minggu yg lepas telah dikerat di PKU, parit raja. Alhamdulillah, skrang ni ngah proses nak sembuh..x sabar rasenya nak bertempur sepenuh hati dan sedaya mungkin lepas ni..Allahurabbuna..

Friday, July 25, 2008

Bonda yang keseorangan menanti kepulangan anaknya..

Dalam kedingan pagi yang sepi, sebelum kaki melangkah ke medan dakwah, aku terima satu panggilan. kebiasaannya aku mendapat panggilan sahabat2 ataupun rakan2 kelab ataupun pihak pentadbiran untuk membincangkan gerak kerja, tapi pada pagi panggilan itu datangnya dari bundaku yang tersayang. walaupun dalam keadaan keletihan, tapi aku cuba menjawab panggilannya dgan nada yang mesra dan ceria.Ini kerana aku sedar bahawa sudah lama aku tidak menelefon bertanya kabar kepadanya, apatah lagi pulang ke rumah walaupun jarak rumahku dangan kampus hanya lebih rurang 80 km sahaja. Perbualan kami bermula dgn soklan2..."arip x balik ke? bile cuti? izzah selalu balik ni kalo cuti minggu..." Namun apa yang mampu aku jawab adalah "x sempat la mak nak balik, tggu cuti lama sikit la.." walaupu aku tahu walaupun tiba musim cuti seminggu, belum tentu aku dapat mengotakan kata2 itu. Ini kerana banyak lagi tugas dan tanggungjawab di kampus yang perlu aku selesaikan. Sebagai seorang mahasiswa tahun akhir, aku perlu menumpukan lebih kepada akedemik, sebagai seorang ketua sebuah organisasi, masa cuti minggu aku juga mungkin kadang-kala terkorban tambahan lagi bila ada program. Dan sebagai seorang yang meletakkan dirinya dalam perjuangan, memang banyak yang akan terkorban dalm mencari matlamat yang satu.
Namun mungkin juga kelemahan pengurusan masaku sehigga aku tidak dapat luangkan masa untuk pulang ke rumah...seperti kata2 dalam surah Al-Asr, ...Demi masa, sesungguhnya manusia dalam kerugian...Namun aku perlu tabahkan hati dan cuba memobilisasikan diri ini ke tahap optimum agar aku dapat jadi insan yang berguna sama ada untuk diri sendiri, sahabat2, keluarga, mesyarakat, organisasi dan juga perjuangan suci ini..Hanya kepada Allah aku berserah...

Kepadamu kekasih, aku berserah..
kerana kutahu,
Kau lebih mengerti,
Apa yg terukir di cermin,
Wajah kuini..
apa yg tersirat di hati bersama amali...

Tuesday, July 22, 2008

Suatu petang di Warung makan..


lebih kurang jam 6.40 patang aku menuju ke warung makan berhadapan dengan rumah sewaku untuk makan malam. Setelah memberi order makanan aku pun melabuhkan punggungku ke kerusi meja makan yg tersedia di warung tersebut. tibe2..seorang pak cik @ brader yg agak beruban tapi rugged menegurku..

brader : dari mane bang?
aku : dari depan sane bang. (sambil menunjukkan arah rumahku)
brader : bla..bla...
aku : bla..bla..
.
.
.

Antara topik perbualan kami adalah brader tu banyak menceritakan tentang kehidupan di alam pekerjaan, mentaliti orang kampung, drama melayu yang menyampah, perbezaan antara teori dan praktikel dalam bidang kejuruteraan elektrik dan lain2 lagi..

Selain itu, banyak juga perkara tentang aku diceritakan kepadanya termasuklah bil adik-beradik, aku anak yg ke berape,dan di felda aku dok di peringkat brape...

Boleh dikatakan sesi takruf la...

Perbualan kami bermula sebelum order aku siap sampai la aku dah kekenyangan tapi hanya 2 perkara sahaja tentang brader tu yg aku tahu...

Yang pertama di tinggal di Parit Darat berdekatan dgan Sek Men Agama Parit Raja...
Yg kedua pula....lihat dialog di bawah..

Di akhir perbualan sebelum berpisah..

Brader : ok bang, balik dulu..
aku : okey..
Brader : awak sape nama? (sambil menghulurkan tangan utk berjabat)
aku : Arip...(sambil berjabat tangan)
Brader : oohh saya Sarip...(sambil tersenyum)...

catitan : walaupun brader ni memakai gelang tangan yang sememangnya dilarang
dalam Islam, tetapi apa yang bagus tentang brader ni adalah die seorang yg
peramah dan tulus dalam pergaulan...

Monday, July 21, 2008

Korbankan Castle untuk dapatkan Queen..



Sudah acap kali kita mendengar daripada pelbagai pihak yg mengatakan bahawa pemimpin yg baik adalah pemimpin yg memandang jauh ke hadapan.Ini juga boleh dikatakan bahawa pemimpin itu akan memikirkan perkara yang akan berlaku dalam lingkungan masa yg tertentu sebelum membuat sesuatu perkara ataupun keputusan.
Seperti juga permainan catur, selain daripada bijak mengatur strategi, para pemain catur juga akan memikirkan 2,3 langkah ke hadapan sebelum menggerakkan buah caturnya.
Kebolehan pemain dalam bijak membaca gerak geri lawan juga dapat menjanjikan kemenangan kepadanya. Dalam permainan ini juga, akan berlaku di mana sesuatu buah catur akan dikorbankan untuk mencapai sesuatu yang lebih besar. Contohnya pemain itu akan mengorbankan castlenya untuk mengumpan pihak lawan supaya termakan jerat yg dibuat olehnya dgn tujuan untuk 'memakan' Queen pihak lawan. Mungkin cara ini sering digunakan dalam sistem politik tanah air kita...ye ke?..aku pun x pasti..Pandai2 lah anda nilainya sendiri ye..
Dengan kata lain, banyak idea yang boleh kita rungkaikan dalam permainan yang penuh tipu daya ini. Dan Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, sesungguhnya peperangan itu merupakan satu tipu daya. Jadi persoalannya, bolehkah kita menipu pihak lawan semasa peperangan??..mari sama2 kita merungkai persoalan ini..

Thursday, July 17, 2008

Konsert Inul Daratista di JB DIBATALKAN!!!


Alhamdulillah, akhirnya konsert Inul goyang gerudi yang dijadualkan berlangsung pada 19 julai ini telah pun dibatalkan. Saya selaku rakyat Johor mengucapkan ribuan ucapan terima kasih kpd kerajaan negeri Johor kerana membuat keputusan sebegini.

Juga saya ucapkan tahniah kepada pemuda-pemuda Johor yg berani menyuarakan bantahan terhadap penganjuran konsert goyang gerudi itu yang mana kita sendiri tahu bahawa terdapat elemen2 lucah dalam persembahan Inul ataupun Goyang gerudi tersebut.

DSAI bebas...apa lagi selepas ini???


Alhamdulillah, berkat doa2 rakyat Malaysia sekalian, DSAI telah pun dibebaskan pagi tadi atas jaminan pihak polis. Beliau juga telah pulang ke rumahnya di Segambut.
Tapi adakah ini menandakan bahawa DSAI dan para penyokongnya boleh berasa selesa??..
Apakah yang akan berlaku selepas ini??..Apakah lagi ujian2 yang akan Allah berikan kpd DSAI selepas ini??...Apa yang pasti, sesuatu perubahan besar dalam sistem pentadbiran negara kita pasti akan berlaku berdasarkan tanda2 dan peristiwa2 yang berlaku akhir2 ini dalam arena politik tanah air kita ini..Semoga Allah selamatkan Malaysia dan rakyatnya..

Wednesday, July 16, 2008

Adakah Reformasi 98 akan bergema kembali??!!

Alhamdulillah, akhirnya debat antara DSAI dan juga Sabri chik (menteri penerangan malaysia) yang membincangkan isu mekanisme penurunan harga minyak di Malaysia telah pun berjalan lancar dan juga disiarkan di kaca televisyen untuk tontonan umum pada malam semalam (15 julai, jam 9 mlm di TV9).
Secara ringkasnya dapat kita lihat bahawa DSAI dapat menggunakan peluang yang diberikan dengan sebaik mungkin dengan memberikan hujah2 yang hebat manakala menteri penerangan malaysia pula hujahnya lebih kepada serangan yg berbentuk peribadi kpd DSAI.
Namun begitu, DSAI mengambil tindakan bijak dengan tidak membalas kembali dan mengatakan bahawa ini bukan ruangnya untuk berdebat tentang hal2 peribadi dan sekali lagi menjelaskan bahawa beliau ingin menggunakan sebaik mungkin masa yg ade dalam perdebatan itu untuk menjelaskan tentang isu harga minyak kpd rakyat.



Tapi, pada tengahari tadi saudara DSAI telah ditahan polis berdekatan dengan rumahnya.Beliau ditahan sekumpulan anggota polis, termasuk yang bertopeng dan berjaket - dipercayai Bahagian Jenayah Berat, kira-kira sejurus tiba dari Putrajaya selepas memberi keterangan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) di Putrajaya.
Menurut peguam R Sivarasa, pihak polis telah menunggu kepulangan Anwar dan sebaik sahaja tiba, mereka membawa mantan timbalan perdana menteri itu, ke dalam kereta polis bercermin gelap dan membawanya ke IPK Kuala Lumpur.
Anwar tiba di IPK Kuala Lumpur jam 1.11 tengahari dengan dikawal oleh konvoi 15 kenderaan.
Dalam sesi penahanan tersebut, DSAI katanya ditahan secara kasar dan penahanan seperti itu tidak boleh berlaku kerana DSAI telah mengatakan yang beliau akan ke sana (balai polis) sebelum pukul 2 petang dan masa yang diberikan pihak polis itu  pun masih belum tamat lagi.

Jadi, berdasarkan kejadian, ia seakan-akan peristiwa DSAI pada tahun 1998 dahulu. Mari kita berfikir sejenak adakah Reformasi 98 akan bergema kembali???

Selanjutnya : http://kampusnegara.net/modules.php?name=News&file=article&sid=778

Tuesday, July 15, 2008

Mekanisme penurunan harga Minyak Malaysia.

Mekanisme yang kita tawarkan ternyata bukanlah satu yang mustahil sebenarnya:

1. Untuk menurunkan harga petrol sebanyak 50 sen kita hanya memerlukan tambahan RM5 bilion sahaja keatas subsidi yang telahpun diperuntukkan oleh kerajaan bagi tahun ini.

2. Kita mempunyai maklumat bahawa Tenaga Nasional Berhad (TNB) mempunyai “excess capacity” yang melebihi 1000 MW. Ini adalah bekalan simpanan yang tidak digunakan. Ia boleh kita turunkan dan akan menjimatkan kos kepada TNB dan juga mengurangkan penggunaan bahan bakar untuk menjana elektrik. Penjimatan kos TNB ini memungkinkan kita menyemak kembali tarif elektrik. Pengurangan penggunaan bahan bakar pula membolehkan kita menyalurkan subsidi bahan bakar yang diperuntukkan untuk syarikat penjana kuasa bebas (IPP) bagi menjana tenaga elektrik kepada subsidi minyak untuk rakyat jelata.

3. Pembanterasan korupsi dan rasuah juga memastikan tiada lagi ketirisan berlaku. (Morgan Stanley menunjukkan RM330 bilion (USD90 bilion) telah lesap kerana amalan rasuah yang berleluasa.

Pendirian Pakatan Rakyat adalah jelas iaitu sebuah kerajaan yang bertanggungjawab adalah sebuah kerajaan yang cuba sedaya upaya untuk meringankan beban rakyat seluruhnya. Negara kita berhadapan dengan kadar inflasi yang tinggi akibat kenaikan harga minyak secara mendadak. Ini menyebabkan pertumbuhan ekonomi merencat sekaligus menyusahkan rakyat kerana harga barang seperti gula, tepung, minyak masak dan beras naik.

Oleh itu kita berpendapat sangat penting untuk menurunkan harga minyak agar tidak membebankan rakyat terbanyak. Pendirian kita jelas iaitu korupsi harus diperangi, ketelusan harus menjadi amalan dan ketirisan wajib segera dibaiki!


sumber : Harapan Baru Malaysia DSAI.  http://anwaribrahimblog.com/

Monday, July 14, 2008

Dakwah dalam media hiburan.



VOTE FOR AZHAN
Taip AN AZHAN dan hantar ke 33399