Monday, August 17, 2009

Salam Perjuangan..

Assalaamualaikum w.b.t wahai pejuang..


Malam ini aku ingin karang satu kata-kata untuk kalian...

Ia mengenai kenangan kita di sana...

Aku tak mengenalimu dan kau pun begitu juga aku rasa..

Namun... aku yakin kita saling mengasihi...

Kerana mungkin kita membaca doa yang sama...

Mungkin kita bermatlamat yang sama...

Mungkin kita mendendangkan lagu yang sama...

Kita juga pernah menghentakkan kaki pada masa yang sama...

Berteriak laungan yang sama...waktu juga tiada beda...

Walau banyak sebenarnya perbezaan antara kita..

Dan kita seakan tiada persamaan..mungkin langsung tiada..

Kerana kau hitam, aku putih..

Kau kuat , aku lemah..

Kau nampak hitam tapi sebnarnya kau putih..

Sedangkan aku nampak putih tapi sebenarnya aku hitam..

Namun sekali lagi aku yakin..

Yang kita ini adalah sama..

Wahai kalian yang mendendangkan lagu itu..

Aku tidak tahu tentang namamu...juga asal kamu..

Adapun aku hanya bertanya secebis..

Aku hanya mengenali kamu dari sebuah persalaman..

Aku rasa kasarnya kulit telapak tanganmu..

Dan ketika berjabat..

Kau jabat tanganku..

Dan kemudian menggenggam erat tangan halusku..

Sambil itu kau angguk senyum keyakinan padaku..

Dan dari situ aku tahu..

Erti sebuah perjuangan..

Hanya dari sebuah persalaman..

No comments: